Teater i Glåmdal kommer til Odalen med stykket Bære Belinda (Itte si at je har sagt det!) som handler om å vokse opp i Bygdedyrets rike, med drømmer, tanker og forbilder litt utafor boksen.
Belinda Mellum har glimret med sitt nærvær i en rekke lokale produksjoner de siste årene;
Glåmdals-revyer, farser i Grue, Teater i Glåmdal-oppsetninger. Hun har et lyst hode i dobbelt forstand, og det er alltid latter og leven rundt denne Tobøl-jenta. Hun har lang fartstid i underholdningsbransjen, og jammen har hun rukket å ta litt teaterutdanning også. Sangen har hatt en sentral plass i hennes liv helt siden hun sang nidviser (mot betaling) om lærerne i den innerste båsen på jentedassen på barne-skolen. Stykket byr på humor, alvor og musikk i tidvis skjønn forening.
Hysteriske glimt fra et mangslungent liv
Derfor måtte det bli et solokroshow, der hun forteller mye om seg selv, synger morsomme og pene sanger og gir til beste hysterisk morsomme glimt fra et mangslungent liv som ung, ambisiøs kvinne fra bygda. På utilslørt Eidskogdialekt tar hun oss med på ei morsom og personlig reise gjennom to akter, fra barndom til (over)moden kvinne.
På utilslørt Eidskogdialekt tar hun oss med på ei morsom og personlig reise gjennom to akter, fra barndom til (over) moden kvinne.
På pianokrakken finner vi ei anna Eidskogjente med utferdstrang, selveste Berit Billingsø. Hun tilhører den sjeldne rasen som flytter hemmat, og til daglig bekler hun kantor-rollen i Vinger kirke. Men hennes ytterst solide musikkbakgrunn gjør henne mildt sagt kvalifisert til mer enn Leid milde ljos.
I BÆRE BELINDA får hun bryne seg på musikk fra musikaler, viser og MGP-låter vi håpet vi hadde glemt. Hun har lovet oss et realt pianosolonummer også. Lokalt har vi nylig sett og hørt henne i Teater i Glåmdals «Å sette vinger på en stein», og hun er flittig benyttet solist og akkompagnatør, blant annet for Solungoperaen.
Det er to forestillinger, Skogtun 21. februar og på Sanitetens hus på Mo 7. mars
Det aller meste i forestillingen er nyskrevet, blant annet med bidrag fra Jan Husemoen og Øivind Roos. Og alarm: Belinda er mer interessert i Melodi Grand Prix enn folk flest (og de bor jo i Kina).
Regi og medforfatter: Øivind Roos
Scenografi, kostymer og rekvisitter er ved Mette J. Skogbakken, som bor på Bruvoll.