I 2018 ble det utlyst en designkonkurranse hvor oppgaven var å lage en ny logo til Odalsportalen. Designet som vant er laget av to svært engasjerte, unge odølinger med en unik tolkning av oppgaven.

Annonse

Denne uken presenterte de to vinnerne logodesignet for eierne og juryen i rådhuset på Skarnes.

– Vi ønsket å skape en enkel og moderne logo optimalisert for nett, sier vinnerne av konkurransen, Sondre Skytteren og Aasmund Nordgaard, som samarbeidet om design og utforming av logoen.

– Samtidig var det viktig for oss å bevare litt av det gamle. Derfor har vi videreført fargen som er lett gjenkjennelig for Odalsportalen, forteller guttene som begge går sisteåret på media og kommunikasjon ved Sentrum videregående skole på Kongsvinger.

Logoen symboliserer liv og vekst

Duoen forklarer at de grønne bladene symboliserer natur, frivillighet, næringsliv, håp og vekst – noe Odalen inneholder.

– Bladene representerer også folk og liv, forklarer de unge designerne.

En logo som passer inn i det grønne hjertet i regionen

3.-klasseelevene Sondre og Aasmund har også tenkt på hvordan logoen skal henge sammen med den grønne tankegangen i vår region, og har derfor utformet grønne blader i hjerteform.

I konkurransen viste guttene fram hvordan de hadde jobbet seg gjennom prosessen, fra utgangspunkt til konklusjon, noe som overbeviste juryen og eierne av Odalsportalen.

Juryens begrunnelse

Odalsportalen er et nettsted for alle som med tilhørighet til Odalen, for alle odølinger innenlands og utenlands, og for dem som vurderer å bli fastboende her. Målet er å lage en felles arena for presentasjon av Odalen.

– Vi ønsker å vise fram Nord-Odal og Sør-Odal på en spennende og attraktiv måte – to kommuner fylt av muligheter, trivsel og nærhet. Den nye logoen som Aasmund og Sondre har designet gjenspeiler dette, forteller Stig Aasheim på vegne av Nord-Odal kommune.

– Formålet med logoen er at den skal representere hva Odalen står for og har å by på. I vinnernes begrunnelse kommer dette veldig tydelig fram, sier John Kristian Strand, kommunikasjons- og næringskoordinator i Sør-Odal kommune.

Mette F. Skogstad, markedssjef i Odal Sparebank, sier seg enig med de to andre eierne, og legger til at Sondre og Aasmund virkelig gikk i dybden av en profesjonell designprosess.

– De har skapt den riktige logoen som representerer Odalsportalen som et utstillingsvindu på en fin måte, sier hun.

De to vinnerne ble premiert med et opphold i tretopphytta ved Storsjøen, Østby tretopphytte.