Jon Baraas på servicekontoret i Nord-Odal
Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Nord-Odal kommer best ut i Hedmark og havner på en 19-plass av landets 422 kommuner.

Sør-Odal havner på en 9-plass i fylket, og ender som nr 154 i landet i Forbrukerrådets store servicetest.

Testet på e-post, telefon og nettsider

Forbrukerrådet har undersøkt samtlige 422 kommuner i Norge på til sammen 29 000 spørsmål. Dette har de gjort ved å sende tre separate e-poster, og ringe to telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg har de lett etter 24 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettside på både mobil og stasjonær datamaskin.

Årets vinnerkommune Nesset har omkring tre tusen innbyggere, mens sølvmedaljevinneren Bergen, har nesten 300.000 innbyggere å yte service til. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner, som Nord-Odal, har kapret plasser i teten.

Scorer best på tekniske tjenester

Det er særlig innenfor tekniske tjenester at Nord-Odal kommune scorer bra. Service er målt innen byggesak, vann, avløp og renovasjon, samt energi. Også innen barn og skole scorer Nord-Odal bra.

Slik rangeres servicen i Hedmark:

  • 1. plass Nord-Odal
  • 2. plass Trysil
  • 3. plass Ringsaker
  • 4. plass Folldal
  • 5. plass Rendalen
  • 6. plass Åsnes
  • 7. plass Eidskog
  • 8. plass Løten
  • 9. plass Sør-Odal
  • 10. plass Elverum
  • 11. plass Tolga
  • 12. plass Stange
  • 13. plass Tynset
  • 14. plass Os
  • 15. plass Engerdal
  • 16. plass Hamar
  • 17. plass Kongsvinger
  • 18. plass Alvdal
  • 19. plass Våler
  • 20. plass Åmot
  • 21. plass Stor-Elvdal
  • 22. plass Grue