Odalsportalen – Fra Odalen til Ullevaal –via Rockefeller

    Annonse

    Tekst: Mette Haugland Foto: Mette Haugland


    Da KIL tok hele regionen på senga med cupfinaleplass, var det bare å børste av støvet for odølingene i Tilbake Til Steinalderen.

    I et låvestudio i Knapper sitter en gjeng musikere og resonnerer frem sitt beste KIL-minne.

    — Det må være 1-1 mot Juventus på Ullevaal i ’93. Det var stort, slår Stig Aasheim fast. Rundt halsen har han et rødt og hvitt skjerf, og flere av gutta i sofaen har funnet frem supporterantrekket for anledningen. Støvet er børstet av instrumentene og en gammel melodi er kledd i ny drakt. De skal kanskje ikke medvirke i selve cupoppgjøret mellom Kongsvinger og Rosenborg på Ullevaal senere i november, men da KIL sendte ballen i mål i Drammen og hele Glåmdalsregionen til himmels, begynte meldingene mellom gutta i Tilbake Til Steinalderen å gå fort.

    — Noen dager etter semifinalen fikk jeg en melding av Henning om at nå må vi lage cup-låt. Jeg svarte med at jeg hadde tenkt samme tanke, og nå står vi her, forteller Aasheim.

    Ny tekst ble skrevet i rekordfart og etter litt spørring på Facebook ble også et musikkstudio lokalisert.

    — Det var bare å hive seg rundt og spørre på Facebook om noen visste om et studio i nærheten, forteller Henning Sørli. Skal man rekke å spille inn en cupfinale-låt, må det skje saker litt fort.

    Og med sponsorhjelp fra Odal Bygg og Eiendom AS, var studiobesøket et faktum. 

    Albumaktuelle

    Med Sørli og Aasheim på vokal, Per Olav Jonsrud og Stefan Myhrer på gitar og Henning Aasheim på bass er det så godt som originalbesetningen som sitter i skinnsofaen i Knapper, klare til å legge ned de første linjene på låta som har fått navnet ”G For Grevling.” Ellers er lillebroren til den USA-baserte trommisen Erik Johansen, Leif Arne, et forholdsvis nytt ansikt bak trommene, og siden 2012 har også Thomas Vik vært med som gitarist, men han fikk dessverre ikke til på så kort varsel. Produsent og tekniker Petter Sandmo tok også gitaren fatt og la på litt ekstra gitar.

    Odalsportalen kan nå også komme med en offentliggjøring, da Tilbake Til Steinalderen var i studio lørdag visste de ikke enda om de kom med som en av mange offisielle cupfinalelåter for KIL. Men når folka bak det prosjektet fikk høre låta kom det raskt beskjed om at låta var videre til Oslo. Låta er nå ferdig mikset og mastret og videresendt til publisering i forskjellige strømmetjenester. Plutselig kan du høre den, følg med!

    LES MER: Børster støvet av gamle KIL-sanger til cupfinalen

    — Vi har vært på mye kamper oppi gjennom årene og har alltid vært KIL-supportere. Låta er en hyllest til KIL. Det er et kjempe kompliment til laget og klubben. Skikkelig artig at de også likte det de hørte, forteller Aasheim.

    Men la oss gå litt tilbake. Til fritidsklubben, kassetten og NM i rock i ’94.

    «John Fogerty goes pønk»

    Låta ”Speil, vann &mugg” stjeler friskt fra ”Proud Mary” i åpningsriffet, og fikk et jurymedlem til å utbryte; «jøss, det låter som John Fogerty skulle spille pønk.» Tilbake Til Steinalderen leverer en bra låt, med et originalt arrangement til å være norsk punk.

    Slik oppsummerte Levi Henriksen det da bandet gjorde sitt inntog i musikkmiljøet i Glåmdalsdistriktet på 90-tallet, og tok hjem tredjeplassen i Glåmdalen sin demokonkurranse. 

    — Vi startet opp i 1993 og begynte som et fritidstiltak for oss selv. Et kompisgjeng-band som hadde øvinger på Vonheim og i fjøset til Erik Johansen. Så vokste vi ut av rockeverkstedet på fritidsklubben.

    Selv om gutta alltid har vært KIL-supportere på sin hals, sverger bandnavnet også troskap til en bauta i norsk rockehistorie.

    — Raga Rockers og låta ’Slakt’ er, var og kommer alltid til å være hvor vi startet ut i fra. Den kommer alltid til å være med oss, forteller Aasheim.

    Spilte på Rockfeller

    Frem til slutten av 1998 var bandet svært aktive og spilte på en rekke steder rundt om både i Odalen og i resten av distriktet. Men det beste minnet fra storhetstiden må vi til hovedstaden for å finne. 

    I desember 1994 sto anslagsvis nærmere 50 odølinger i publikum når bandet inntok scenen på selveste Rockefeller i Oslo under finalen i NM i rock. Reisen dit ble godt dekt av Glåmdalen, som når konkurransen var over og TTS endte uplasserte i finalen konstaterte med at odølingene definitivt hadde vunnet publikum i hovedstaden.

    Tilbake i låven legges det bass og trommer så dørhåndtak løsner og strømmen går.

    — Etter slutten i ’98 har det blitt noen reunion-konserter, men vi er mer aktive nå enn vi har vært på lenge, konstaterer Sørli.

    — Vi spiller når vi har behov, kimer Henning Aasheim inn. 

    NYTT ANSIKT: Leif Arne Johansen er et nytt ansikt bak trommene. Ellers består bandet den dag i dag av originalmedlemmene fra oppstarten i ’93. PRODUSENT: Gutta fikk god hjelp av Petter Sandmo bak spakene til å produsere låta. LÅVESTUDIO: – Det var bare å hive seg rundt og spørre på facebook om noen viste om et studio i nærheten, forteller Henning Sørli. Gutta endte til slutt opp i Knapper. DEMOKONKURRANSE: Kjøtt og Ebba Grøn var navn som ga juryen assosiasjoner til Tilbake Til Steinalderen når de ble nr. tre under Glåmdalen sin demokonkurranse. FOTO: Glåmdalen BRILLEFINE: Det var høy solbrillefaktor på bandbildet da gutta i 1994 var klare for finale i NM i rock. FOTO: Glåmdalen