Tirsdag 25. juni ble kunstprosjektet «Landet som ikke er» i rundkjøringene i Skarnes sentrum offisielt åpnet. 

Verket er inspirert av Kåre Tveter og hans mange turer til Svalbard, og har fått navn etter Tveters favorittdikt.

—  Vi er godt fornøyde og er nå glade for å overrekke kunstverket til Sør-Odal kommune, sier kunstnerne Aleksander Stav og Lars Skjelbreia under åpningen på tirsdag.

Kunstnerne har prosjekter over hele Norge og berømmer Sør-Odal for svært god og tett oppfølging gjennom hele prosessen.

Trompetist Pål Gløtta spilte en fanfare i hver rundkjøring på åpningen.

— Å omgi seg med kunst er viktig

— I dag er jeg veldig glad! Dette er en dag vi har sett fram til, det å se at kunstverket er på plass, og kunne feire det alle vi som har vært engasjert i dette prosjektet og som har hatt trua på det, sier varaordfører i Sør-Odal kommune, Heidi Hitland.

— Det å pynte opp og forskjønne tilværelsen rundt oss har stor betydning. Å omgi seg med kunst og vakre ting har alltid vært viktig, bare tenk på hva man finner i vikinggraver og vikingskip som graves fram. Det skulle bare mangle om ikke vi, i vår tid, skulle ta oss råd til det, påpeker hun.

Rundkjøringskunsten engasjerer

”Landet som ikke er” bygger konseptuelt på scener fra naturen med arktiske rever som hovedelement i den ene, og ryper i flukt i den andre rundkjøringen.

— Jeg har rukket å bli glad i kunstverket. Det har en enkelhet og optimisme over seg som påkaller smil. Kåre Tveter er bautaen i kulturen i Sør-Odal  og måten han bruker naturen i Odalen og fra Svalbard gjør oss stolte, sier ordfører Knut Hvithammer i sin tale på rådhuset.

— Kunstverket minner oss om sårbarheten i naturen, økosystemene og at vi har et ansvar overfor vår tids internasjonale utfordring. Derfor er det fint, at spesielt revene blir en del av barnas skolevei, sier ORDFØREREN.

— Kunstverket er en fin markering av innfallsporten til Innlandet som er et villmarks rike. Våre forfedre har levd av og i pakt med naturen. Slik fjellrevene jakter for å overleve. De tre jegerne i form av fjellrever viser det på en fine måte som gjør en godt humør og pirrer nysgjerrigheten, legger han til.

Kåre Tveter hadde vært stolt 

Kåre Tveter var en stor billedkunstner fra Sør-Odal, født i nærheten av Skarnes i 1922. Han begynte på Statens kunstakademi  i 1953 og debuterte på en kollektivutstilling i 1957 og hadde sin første separatutstilling i Unge kunstneres samfunn i 1959. Han ble etterhvert en landskapsmaler, ikke for ni tidig gjengivelse av naturen, men som et skjelett å henge lyset på og fikk etterhvert tittelen lysets maler, forteller Vidar Holstad fra Kåre Tveters venneforening.

Tveter reiste mye for å innhente inspirasjon, men det ga han ingenting, inntil han dro til Svalbard høsten 1984. Allerede under innflygingen til Longyearbyen ble han overveldet av en skjønnhet som fullstendig trollbandt han. Han tente på dette rått innhogde landskapet, fullstendig fritt for vegetasjon og her fant han de bildene han lenge hadde vært på jakt etter, rene former og renset for alle forstyrrende detaljer.
Svalbard-naturen inneholder på mange måter størrelser som ensomhet, kraft og velde, angst, lengsel, stillhet, ro og total hvile.

— Jeg tror Kåre Tveter hadde vært fornøyd med hvite rever med stillhet, ro og hvile som ser mot hvite fugler som er på søken etter Landet som ikke er, avslutter Vidar på vegne av Kåre Tveters venneforening ved Galleri Lyshuset.